Dnes slaví: Eliška Zítra: Hanuš

„Uvolněte se, zavřete oči a představte si, že jste v ohromném hradu. Jeho tlusté kamenné zdi a úchvatné vysoké věže obepíná široký hradní příkop. Bylo to sídlo krále Frederika a královny Veroniky, kteří byli oba tolik zaneprázdnění péčí o království, že neměli moc času na svých pět dětí. Král Frederik dokonce volal na děti raději číslem než jménem, protože říkal, že je to tak rychlejší. Královské děti byly ty nejnevychovanější v celé  zemi, ale jednoho dne se všechno změnilo.

Chtěli byste vědět, jak to bylo? Tak tedy pozorně poslouchejte.

Jednou se královské děti chovaly ještě ošklivěji než obvykle. Dráždily královy psy a navlékaly se do těch nejlepších talárů vrchního soudce. Král Frederik se tak rozzlobil, že nařídil svým strážím, aby hlídaly děti v jejich komnatách, kam je za trest nechal zavřít.

Večer odjel s královnou na skvostný ples do nedalekého paláce vévody. Děti si počkaly, až stráže usnou. Pak se rozběhly po hradu a hledaly, co by mohly provést za neplechu….“

A tak dále a tak dále… jste také jako já zvědaví, jak to bude dál?  Malý, hezký, příjemný a rozkošný příběh plný poučení. Tyto pohádky prý pocházejí z vyprávění samotného Buddhy a jsou prosyceny jeho laskavostí a moudrostí.

Dharmachari Nagaraja protkal pohádky něžnou nití

Nakladatelství Synergie vydalo před časem Buddhovy pohádky na dobrou noc, které měly mezi rodiči malých dětí velký úspěch. Tohle je nálož dalších dvaceti pohádek od stejného autora…

„Knížka, kterou právě držíte v ruce, obsahuje nový soubor buddhistických příběhů, určených zejména ke čtení dětem před spaním. Nesmírně mě potěšilo, když jsem se doslechl, kolik z vás si se zalíbením přečetlo moji předchozí knížku Buddhovy pohádky na dobrou noc. Inspirací pro sestavení tohoto souboru byly, stejně jako v předchozím případě, patáky – tradiční příběhy plné moudrosti a poučení, které údajně vyprávěl sám Buddha…

… Především si však užijte příležitost prožít spolu s dětmi klid a porozumění, které ve vás tyto jednoduché, avšak působivé buddhistické příběhy dokážou vyvolat.“

Tolik z předmluvy autora, který opět s obrovskou láskou a něhou vypráví příběhy z pohádek jak z Tisíce a jedné noci. Děti se v příbězích ztotožní s hrdiny, s jejich touhami a někdy i povrchností, s jakou přistupujeme k životu. Třeba pohádka Lesklý červený vláček, která mne zaujala asi nejvíce – a ostatně bude aktuální před vánočními svátky - kde chlapec tolik touží po červeném vláčku, až ho po dlouhém uvažování ukradne. A symbolicky zároveň paní prodavačka s hračkami zkrachuje. Ale vše nakonec dobře dopadlo, vláček se vrátil do obchodu, chlapeček si vydělal peníze pomocí ostatním lidem a potom si vláček správně a s dobrým pocitem vykonané práce koupil. I příběh, který jsem nakousla v úvodu tohoto článku, dopadne nakonec dobře, když si královští rodičové nakonec uvědomí, že děti jsou mnohem cennější majetek než celé královské bohatství.

Na závěr každé pohádky je shrnuto poselství celého příběhu, závěrečná rada a děti tak slovy dospělých pochopí, o čem příběh byl. Snoubí se v nich tak doznívající emoce z pohádky a realistické pojmenování příběhu a jeho linie. To se jim určitě hodí, protože až vyrostou, už budou chápat a vnímat v tomto dospěláckém duchu.

A na konci knihy najdete ještě velmi podnětné meditace, které si můžete s dětmi nejen udělat právě tak, jak jsou popsány, ale různě je potom i kombinovat podle sebe. Vymýšlet si vlastní výlety do světa fantazie. Je to knížka, která naučí děti vcházet pocitově do pohádky, vciťovat se díky meditacích do kůže jiných a to pro mě může mít do života obrovský význam. Velice mně zůstala v paměti meditace, kde se dítě vcítí do kůže slona, který převeze přes rozvodněnou řeku ženu, která se musí dostat za svou rodinou. Nejde tu jen o pocity toho zvířete, ale také o ten báječný pocit, že jste někomu pomohli v pro něj neřešitelné situaci.

Klidné a moudré čtení do postýlky, které děti poučí a rodiče uklidní…

Vydalo nakladatelství Synergie Publishing SE, www.synergiepublishing.com