Dnes slaví: Emílie Zítra: Kateřina

Po mém posledním článku jsem dost váhala zda psát něco dalšího. Vcelku obšírně jsem popsala problém inkluze z pohledu matky dvou dětí se speciálními potřebami. Celý článek si můžete přečíst zde: Inkluze: Ano či ne, z pohledu jedné matky... Tehdy mi přišlo, že k tomu nemám co dodat. Prošli jsme si kolečkem vyšetření, že na té škole děti opravdu zůstat mohou, zprávy jsme předali ve škole a považovali celou věc za vyřízenou. Včera jsem dostala ve škole papír k podpisu. V podstatě jsem znovu musela podepsat, že opravdu trvám na tom, aby mé děti s postižením zůstaly na škole pro tyto děti. Původně jsem chtěla vše podepsat hned, ale paní učitelka mi doporučila ať si to doma v klidu přečtu... Již plně chápu proč, byť to ona sama nejspíše tak nemyslela.

Informace zákonným zástupcům

Prostý název dokumentu, který obdržely praktické a speciální školy od Ministerstva školství ČR. V tomto dokumentu je několikrát zdůrazněno, jak by dítě bylo na běžné základní škole podpořeno  a jak by byla podpořena ona běžná škola. Ten kdo tento dokument psal zde nezapomněl zdůraznit i důležitou věc, že pokud své dítě budete chtít po čase z praktické školy přeřadit na tu běžnou, budete muset podstoupit slušné martírium šetření zda k tomu může dojít... (Ironie inkluze).

Praktická škola = mentální postižení

Takže si to shrneme. Na praktických a speciálních školách mohou zůstat jen děti, které mají nějaké mentální postižené zapsané v papírech. Dítě, které školu sotva prolézá a má "jen" těžkou formu ADHD (agresivita, nesoustředěnost, hyperaktivita, narušování chodu třídy...) , nebo "jen" těžkou formu vývojové dysfázie (dítě špatně mluví i ve vyšším věku, nerozumí celé řadě věcí, které se mu vysvětlují) nebo dítě "jen" s dys poruchami musí chodit do běžné školy, přičemž nikde není upraveno, že by pro tyto děti měly být nějak upraveny počty dětí ve třídách a pod. Děti na druhém stupni, již toto šetření podstupovat nemusí a vzdělávají se dále tam kde jsou.

Bežná škola = vše ostatní

Znám chlapečka s těžkou formou ADHD. Na běžné škole ho absolutně nezvládali, velký počet dětí v kolektivu ho natolik vykolejil, že dělal všem dětem naschvály, byl agresivní, neustále poutal pozornost, nezvládal učení (přestože byl chytrý) a pomohla mu praktická škola, kde je dětí méně a přístup je zcela jiný. Relativně se srovnal a daří se jeho začlenění do kolektivu. Bude muset zpět mezi 28 dětí v jedné třídě.

Chlapeček, co má těžkou formu dysfázie. S nikým se ani v 9 letech pořádně nedomluví, nerozumí složitějším větám. V praktické škole se s ním naučili pracovat a postupně se chlapec zlepšuje. Bude muset mezi 28 dětí ve třídě.

Myslíte si, že bude mít paní učitelka čas ty dva kluky chválit za jejich malé pokroky, nebo se jim věnovat tak jako v praktické škole? Nebude. Nemůže se věnovat dítěti s hendikepem u činnosti, kterou dělají zdravé děti automaticky. Pedagogové na běžných základních školách mají pedagogické vzdělání, ale mnohdy netuší ani vzdáleně, jak je třeba přistupovat k dětem s hendikepem. Asistent pouze zprostředkovává požadavky učitele na žáka a žákovi by měl pomoci se začlenit a zvládat své úkoly. Kdežto na praktických a speciálních školách asistent pomáhá dětem i s činnostmi jako je oblékání, svačina, sebeobsluha na toaletě a to nejen v hodinách, ale i o přestávkách. Proč to píši? V tom dokumentu je jedna prostá věta, která mě zvedla ze židle.

Zákonný zástupce byl upozorněn, že jeho dítě bez mentálního postižení do základní školy praktické nepatří (§19. odst. 5 ŠZ) i z důvodu, že učitelé této školy nejsou vzděláni oborově, tudíž se dítěti nedostane vzdělání od kvalifikovaných pedagogů.

Jedna prostá věta, která naprosto srazí práci pedagogů v praktických a speciálních školách, kteří jsou kvalifikovaní k práci s dětmi s hendikepem. Nerozlišují zda je dítě postižené mentálně, nebo mají poruchy učení, adhd, autismus. Věnují se každému z těch dětí individuálně a v tu dobu, co tam to dítě chodí, dostává to nejlepší, co může dostat. Naopak pedagogové z běžných základních škol nejsou kvalifikovaní pro práci s těmito dětmi, které jim chtějí z ministerstva nacpat do, již tak dost, přeplněných tříd.

Tento dokument uráží učitele na těchto školách a nejen je, ale i pracovníky těchto zařízení obecně. Uráží i rodiče, kteří se rozhodli dát svým dětem, které na běžnou základní školu prostě nemají, v rámci svých možností, to nejlepší.

Nechte možnost rodičům, s pomocí poradenského zařízení, volbu vzdělání pro naše děti! Je tolik vaty k učivu, které ty děti nikdy potřebovat nebudou. A u našich dětí jen málokdo aspiruje na vysokoškolské studium.

Informace zákonným zástupcůmRozklikněje na plnou velikost.

Dokument je ve znění v jakém jsme ho obdrželi.

 

 

Další články z kategorie

Problémy s těhotenstvím

Vyskytly se u vás problémy s otěhotněním? Nezoufejte! Odborníci na umělé oplodnění z centra asistované reprodukce Praha vám diskrétně pomohou.

Spodní prádlo Bellinda

Vyberte si kvalitní spodní prádlo a punčochové zboží od české značky Bellinda.cz

Říkanky

Popeláři

Kdy přijedou popeláři?

Je to psáno v kalendáři.

V pondělky a úterky

dobíjejí baterky.

Ve čtvrtek a v pátek

u jiných jsou vrátek.

Přece by k nám nejeli

v sobotu či v neděli.

Zbývá teda leda středa,

ví to Honzík i náš děda.

V nebezpečném náklonu

mávají jim z balkonu.

Reklama

Dentální klinika Jana Stuchlíka

Nepodceňujte preventivní prohlídky zubů i Vašich nejmenších. Dentální klinika Jana Stuchlíka pro celou rodinu.

Nejenmaminkam na YouTube

Novinky z Nejenmaminkam.cz



Joomla Extensions powered by Joobi