Dnes slaví: Kateřina Zítra: Artur

psycholog

Snad každý jsme se již při komunikaci se zdravotníky setkali s nepříjemným přístupem a jen málokdo neudělal nějakou opravdu ošklivou zkušenost. Po přečtení několika internetových diskusí jsem přemýšlela, zda by se některým situacím nedalo zabránit.

Nezapomeňme, že komunikace je vždy reciproční a nepříjemného přístupu se od pacientů dostává i zdravotníkům.Hodně lidí zapomíná, že zdravotníci jsou jenom lidé pracující pod velkým tlakem a v komunikaci s ostatními chybují stejně jako kdokoliv jiný.

Jsem zdravotníkem 9 let, pracuji v nemocnici s dospělými i dětmi. Za tu dobu jsem zažila mnoho situací , které mohou při komunikaci s pacienty nastat. Na druhou stranu jsem také matka chronicky nemocného dítěte a dovedu si uvědomit co všechno pacientům na zdravotnících vadí a kde jsou třecí plochy.

Následují příspěvek je pouze zamyšlením nad možnostmi, které pacient má. Je samozřejmě zjednodušující a budu ráda, když jej v diskusi doplníte.

  • Informujte se, nejlépe dopředu. Pokud jdete na nějaký zákrok a máte nějaké onemocnění, snažte se zjistit si co nejvíce informací. Hodně lidí si stěžuje, že je zdravotníci neberou jako partnery v rozhodování, ale k tomu musíte o své nemoci také něco vědět. Každý kdo nemá žádné informace se rázem ocitne ve znevýhodněné pozici.
  • Pokud máte pocit, že se vám dělo bezpráví, stěžujte si. Budete-li mlčet, pravděpodobně si nápravu nezjednáte. Doby, kdy pacient mlčky všechno trpěl ,by měly být nenávratně pryč. O tom, co se s námi ve zdravotnickém zařízení děje rozhodujeme i my pacienti. A necháme-li si některé věci líbit, nesmíme se potom divit.

  • Pokud to jde, napište si dopředu poznámky a na všechno se zeptejte. Nemůžete si myslet, že lékař vám všechno řekne a vysvětlí, když se ani nedozví jaké nejasnosti vám běží hlavou. Jestli chcete něco vědět, buďte aktivní a ptejte se, protože dohledávání informací na internetových diskusích nemusí být vždy správná volba.

  • Prostudujte si svoje práva a trvejte na nich. Například chcete-li nahlédnout do své dokumentace a personál vám to nechce umožnit, ohánějte se erudovaně zdravotnickými zákony.

  • Chtějte vědět všechno o svojí léčbě, jaké máte léky, proč je máte, jaké mají vedlejší účinky a jak dlouho je máte brát. Je to vaše právo a na něm trvejte (slušně a zdvořile).

  • Zdravotníci mají právo na svoje emoce, mohou být naštvaní, smutní, nešťastní, přetížení, unavení , vyčerpaní. Jejich pracovní náplní není vždy se usmívat, ale poskytnout profesionální pomoc.

  • Ke zdravotníkům v jakékoliv pozici se nechovejte jako k podřízenému personálu. Sestřička není „pingl“ , nemusí přijít na každé vaše zavolání a měli byste se chovat tak zdvořile, jako kdybyste požadovali jakoukoliv jinou službu. Slova jako prosím a děkuji, by měla být na obou stranách naprostou samozřejmostí. A velmi byste se divili, jak často na ně pacienti zapomínají.

  • Za zdvořilé a příjemné chování se vám dostane nepříjemného přístupu s mnohem menší pravděpodobností.

  • Uvědomte si, že všechno má svoje limity. Zdravotníci nemůžou některé věci urychlit a změnit. Když je vám například řečeno , že výsledky budou za dvě hodiny, nemá cenu usilovat o ně dřív.

  • Zkuste si uvědomit na koho se zlobíte. Velmi častá třecí plocha bývá v tom, že si vylijete (často oprávněnou) zlost na někoho jiného. Neměli byste „seřvat“ doktora na příjmu za to, že jste moc dlouho čekali na sanitku.

  • Vnímejte věci v širších souvislostech. Čekáte dlouho na výsledek testů ? Představte si všechny výkony, které musel váš ošetřující personál za ten den udělat. Zdravotníci neustále musí pracovat přesně a bez chyb, často nemají pauzu ani na oběd. Nemocnice je přetížená a personálu je málo. Jeden lékař má v noci na starosti lůžkové pacienty a zároveň příjem. Nedávno jsem absolvovala pohotovostní zásah se synkem, který měl laryngitidu. Lékařka byla nepříjemná, nicméně ošetření se nám v rozumné době dostalo. Později jsem se dozvěděla, že má na oddělení dvacet pacientů, z toho dva v těžkém stavu a na ambulanci jí během dvou hodin přišlo 40 lidí, polovina z toho s naprostými banalitami (lehce odřené koleno). Všem musela poskytnout profesionální pomoc.

Jsou situace, které jako pacienti nedovedeme ovlivnit i při sebelepší spolupráci. Často takové, kdy jsme pro zranění a bolest značně znevýhodněni. Jsou ale také věci, které ovlivnit můžeme, zvláště můžeme-li se na ně dopředu připravit. Přeji všem, kteří dočetli až sem, aby měli do budoucna co nejméně nepříjemných zážitků.

 

Mgr. Kamila Wawroszová, Dětský klinický psycholog

Další články z kategorie

Problémy s těhotenstvím

Vyskytly se u vás problémy s otěhotněním? Nezoufejte! Odborníci na umělé oplodnění z centra asistované reprodukce Praha vám diskrétně pomohou.

Spodní prádlo Bellinda

Vyberte si kvalitní spodní prádlo a punčochové zboží od české značky Bellinda.cz

Říkanky

Hou hou, krávy jdou

Hou hou, krávy jdou, nesou mlíko pod vodou.

A ta naše jalová do kostela chodívá. 

Kostel se zboří, stodolička hoří,

skoč, panenko, do vody pro ty černý jahody.

Proč já bych tam skákala, sukničky si máchala.

Kde bych si je usušila? 

U pána nahoře, v tý černý komoře.

Pán není doma, von jel do mlejna,

pro čtyry ovce, pro pátýho skopce, pro šestýho do kopce. :-))

Reklama

Dentální klinika Jana Stuchlíka

Nepodceňujte preventivní prohlídky zubů i Vašich nejmenších. Dentální klinika Jana Stuchlíka pro celou rodinu.

Nejenmaminkam na YouTube

Novinky z Nejenmaminkam.cz



Joomla Extensions powered by Joobi