Dnes slaví: Cecílie Zítra: Klement

Tvoření s malými dětmi je někdy o nervy, ale ta námaha za to stojí. Děti mají radost ze svého dílka a ještě se něco načily. Rodiče jsou méně nadšeni nepořádkem kolem, nicméně je těší, že to dítě baví. Na konci je spokojenost na obou stranách z "dobře" odvedené práce.

 

Děti často tyto činnosti nebaví, je tedy nutné je motivovat, stejně tak je to i s rodiči. Všude je plno návodů co s dětmi dělat. Chytrých rad jak s dětmi dělat je ještě více, ale co to dá oběma stranám?

Pro děti je tvoření důležitý proces učení při kterém se učí a rozvíjejí po všech stránkách.

Rozjíví při něm myšlení a fantazii, což je, v době dokonalých elektronických hraček s minimální možností sberealizace, důležité.

Pilují jemnou motoriku rukou. Uchopováním drobných kousků, stříháním, trháním, patláním a podobnými činnostmi si dítě tříbí hmat, posiluje svaly na ručičkách a učí se pohybové vzorce.

Zlepšují si koordinaci rukou a očí tím, že se učí sledovat co vlastně dělají a kde se jejich ruce v danou chvíli pohybují.

Učí se soutředění, trpělivosti a co je důležitější, učí se dotáhnout věci do konce. Spolu s tímto se učí samostatnosti, ale zároveň by mělo dítě zvládnout požádat o radu či pomoc v případě potřeby.

Pokud je dětí při tvoření více, učí se toleranci vůči jiným, půjčovat si s ostatními potřeby pro tvoření a vést jakýsi dialog. Čímž se sociálně připravují na život. Zažívají různé situace, učí se jak se zachovat a jak adekvátně reagovat.

V neposlední řadě se dítě naučí smysluplně vyplnit volný čas a tím se nenudit.

Stejný přínos má tato činnost i pro rodiče. Ti se učí trpělivosti při ukazování, vysvětlování i při samotném tvoření. Rodiče se musí naučit soustředění se v tu chvíli jen na dítě. Odložit starosti, myšlenky na nenaskládané prádlo do pračky, neumytou linku či špinavé nádobí ve dřezu. Dítě vycítí, že se mu věnujete jen z pola i když jste s ním. Nechte vše co nemá co společného s tvořením/hrou mimo místnost. Rodič se s dítěme znovu dostává do dětského světa bez starostí a bez zbytečných pravidel. Znovu si připomíná jaké to bylo když on byl malý a umožňuje mu to nejen srovnání, ale i jistou dávku sebereflexe. Většinou s dětmi pracují jejich maminky, ale proč do toho nezapojit i tatínka? Tátové to berou tak, že ženy jsou k tomu uzpůsobeny od přírody, ale tátové mají na děti nezanedbatelný vliv a je tolik činností, i těch tvořících co by mohli s dětmi dělat. Proč nevyrobit s dětmi autíčko z papírových roliček od toaletního papíru? Proč neudělat z pet lahve loď? Je tolik věcí které lze s dětmi tvořit a vyrábět.

Zkuste to. Vyhraďte si místo kde budete mít vaši dílnu na tvoření. Dítě naučte, že jen na tom místě se to koná a za jakých "pravidel". Pořiďte nástěnku a výtvory které lze pověsit připíchněte na nástěnku. Máte-li možnost, můžete doma zřídit galerii. Každý výtvor se nalepí na zeď, dveře, skříň. Jakmile se vrátí táta domů bude mít exkluzivní prohlídku i s výkladem o jednotlivých dílech. Děti se rády chlubí a rády se dívají na to co dokázaly. Umožněme jim ten pocit jedinečnosti. Obrázky po nějaké době sundáte, schováte a může začít budování nové expozice s novými zážitky.

Pakliže vám došly nápady mrkněte do naší sekce Tvoření pro (ne)šikovné maminky. Určitě naleznete něco co vás osloví. Když ne teď tak třeba příště. Přeji hezké chvíle u tvoření.

Další články z kategorie

Sponzoři soutěží

fragment

 


 

Říkanky

Prasátko a brouk

Šlo prasátko na procházku.

Mělo uzel na ocásku.
Po cestě je potkal pes.
Ocásek si rovně nes.

Leze, leze brouk,

vítr na něj fouk,

překulil ho na záda,
takhle kopal nohama.

Nejenmaminkam na YouTube

Novinky z Nejenmaminkam.cz



Joomla Extensions powered by Joobi