Mnoho lektorů přichází do jazykových škol pro děti s přesvědčením, že výuka dětí bude brnkačka a odpočinek. Jak však mnozí záhy zjišťují, tato domněnka se nachází daleko od pravdy. Důvodem je několik specifik, která s sebou kurzy pro děti nesou. Z nich pak vyplývá, co by ideálně měl splňovat lektor kurzu angličtiny pro děti, do kterého své dítě pošlete.
Lektor nebo komediant? Nejlépe obojí.
Je známým faktem, že děti, zejména ty nejmenší, prostě nedělají to, co je nebaví nebo nezaujme. Na rozdíl od nás dospělých se neumí cíleně učit a soustředit se na něco, co je nudí. Pokud tedy lektor děti nějakým způsobem nezaujme, pravděpodobně se žádných zázračných výsledků nedočká, a ještě se bude potýkat s kázní. Klíčem k úspěchu tedy nejsou jenom dokonalé znalosti jazyka, ale třeba také schopnost podat probíranou látku zábavně.
Kurz nebo hra? Dva v jednom!
Tento bod souvisí s předcházejícím. Úspěšný lektor kurzů angličtiny pro děti ví, že pokud chce zaujmout, musí zapojit fantazii. Výuku je dobré prokládat hrami, videi, soutěžemi a pohybovými aktivitami tak, aby děti neměly čas na to začít se nudit. Vše přitom musí mít tak dobře promyšlené, aby hry skutečně měly výukový efekt a pomohly dětem si slovíčka a látku zapamatovat.
Síla pozitivní motivace
Mnohem více, než v kurzech pro dospělé při práci s dětmi záleží na tom, jakým způsobem lektor své žáčky motivuje. Dokáže je ohodnotit, když něco dělají dobře? A chválí je dostatečně? U dětí je kromě samotného budování znalostí důležité i budování vztahu k jazyku. Pozitivní vztah k řeči se přitom, jak je známo, nejlépe formuje skrz ohodnocováním drobných dílčích úspěchů a pokroků. Obyčejná samolepka, razítko nebo i jednička za domácí úkol, může dělat divy.
Respekt vůči fyziologickým potřebám
Každý víme, že děti mají své potřeby. Není na tom nic divného. Mají je i dospělí. Ti své potřeby ale na rozdíl od dětí dokáží odložit. A to je něco, co si ne každý lektor plně uvědomuje. Pokud se dítě na kurzu necítí příjemně z toho důvodu, že mu lektor nedovolí si odskočit, napít se nebo si dát malou pauzu, nebude se nikdy tak snažit. A přitom stačí tak málo.
I lektor se musí neustále učit
Konkrétně se musí učit pracovat s dětmi, novým postupům a metodám, seznamovat se s moderními výukovými materiály a sledovat novinky, které se v oblasti jazykového vzdělávání dětí objevují.
Podle čeho tedy poznat dobrého lektora kurzu angličtiny pro děti? Předně by dítě z kurzu mělo odcházet spokojené, uvolněné, nejlépe s úsměvem na tváři. V hodinách by se mělo cítit příjemně a nemělo by se cítit pod jakýmkoli tlakem. Lektor by pak měl být otevřený komunikaci s rodiči a vstřícný, měl by být aktivní a neměl by zapomínat děti chválit. Jeho odborná kvalifikace je samozřejmě také důležitá, ale na rozdíl od světa dospělých zde nehraje prim.