Nezdá se vám vývoj řeči vašeho dítěte? Máte pocit, že špatně vyslovuje? Nevíte jak dítě podpořit k řeči nebo jaké pomůcky použít? To a mnohem více vám zodpoví Tereza Bocorová ve svém poradním okénku.
Tereza Bocorová je komunikační terapeutka, osobní asistent. Zkušenosti má zejména od svého syna, který sám má vývojovou dysfázii. Mimo to se roky zabývá tímto tématem. Kromě terapie řeči a komunikace je také osobní asistentkou a vedoucí skupiny pro rodiče dětí s poruchami komunikace nejrůznějšího druhu.
Své dotazy zasílejte do 8. 3. 2013 na email Tato e-mailová adresa je chráněna před spamboty. Pro její zobrazení musíte mít povolen Javascript. do předmětu dejde Logopedie nebo pomocí formuláře v sekci Poradna po pravé straně.
Těšíme se na vaše dotazy.
Dotaz:
Dobry večer,
chtěla bych se Vás zeptat, jak mám postupovat, nebo spíš kam zajít se synem. V dubnu bude mít tři roky, umí par slov-mama, tata,baba. Neskloňuje, homer, bart, had. Když se ho zeptám tak řekne jak dělí pes, kráva, koza, ovečka, opice, potom umí říct ano, jo a ne. Kam s nim mam zajít, po dnešní tříleté prohlídce u DR. jsme dostali žádanku na psychologii (nemluví a nosí plínky). Je to správný postup?? Děkuji za jakoukoliv odpověď MKP
Odpověď:
Dobrý den,
jako první je nejlepší podstoupit vyšetření ORL a následně vyšetření na foniatrii, kde Vašemu synovi vyloučí případnou vadu sluchu. Poté je nutné dítě vyšetřit po neurologické stránce, zda nemá skryté epileptické výboje, které můžou poškozovat centrum řeči. Tyto záchvaty většinou nejsou rodiči spozorovatelné, ale o to závažnější jsou. Jako poslední je psychologické vyšetření, které by v diagnostice mělo mít největší váhu. Psycholog udělá Vašemu dítěti vývojový profi, dle kterého se určí diagnoza. Ovšem psychologů, kteří rozumí vadám řeči a umí vyšetřit takto malé nemluvící nebo málo mluvící dítě je bohužel v CR velmi málo a k takovým odborníkům jsou dlouhé čekací lhůty. Doporučuji si opravdu dobře vybírat i za cenu delšího čekání na diagnostiku, správná diagnoza je základ pro následnou práci.
U Vás by jistě nebylo od věci již vyhledat pomoc klinického logoeda a dítě rozvíjet po všech stránkách, které jsou potřebné ke správnému vývoji řeči či reedukaci vady řeči..
S pozdravem
Bocorová T.
Dotaz:
DOBRY DEN! MAM SKORO 8 LETEHO SYNA.OD 4 LET CHODÍME NA LOGOPEDII.JE NYNÍ V 1 TŘÍDĚ.NEUMÍ R UMI TROŠKU Ř. VYNECHAVA S Š Č UVNITŘ SLOVA ALE KDYŽ MU REKNU ABY SE OPRAVIL TAK TO ŘEKNE DOBŘE I SLOVA OPAKUJE DOBŘE.ON TY PÍSMENA UMÍ ALE VYNECHAVA JE.PRI ČTENÍ JE CTE DOBRE. DA SE S TIM NECO DĚLAT? LOGOPEDKA ŘEKLA ZE AZ SE JE BUDE UCIT PSAT TAK SE TO ZLEPŠÍ. DEKUJI. EM
Odpověď:
Dobrý den,
toto je u dětí s patlavostí běžné. Při nácviku slova nebo při opakování dítě dané hlásky umí, ale ve spontánní řeči je vynechává. Čtení mu bude při správné výslovnosti pomáhat, je dobré trénovat rozklad slov na jednotlivé slabiky a hlásky. Existují i kurzy fonematického rozlišování, kde se děti učí "slyšet" všechna písmena v daném slově. Zbytek už je o Vaší a synově trpělivost, náprava určité hlásky se může táhnout i roky. Snažte syna k procvičování hodně motivovat a udělat mu nácvik zábavnou formou.
S pozdravem
Bocorová Tereza
Dotaz:
Dobrý den, mam těžce nedonošenou holčičku, věk 17 gestačně a korigovaně skoro 14 měsíců, má za sebou hodně komplikací,ale hlaví je,že nesaje,odmítá jídlo a zvrací,zrovna tak s tím souvísí mluvení,umí tak nějak mama,tata a baba,pusinku měla dost zatuhlou,co se svalstva týče,prováděli jsme orofaciální stimulaci,ale mluvení je problém i dále,i když říkáme dvojslavičná slova,ukazujeme,povídáme pohádky atd... Budu ráda za nějakou radu,děkuji moc a mějte se krásně, Míša. :-)
Odpověď:
Dobrý den,
při běžném vývoji řeči dítě do 1 roku rozumí jednoduchým pokynům, začíná opakovat jednoduchá slova, která slyší. Začínají se vyvíjet hlásky M B P
A E I O U D T N J. Do dvou let dítě tvoří jednoduché věty, ptá se "co to je?", rozšiřuje svou slovní zásobu. Vyvíjí se hlásky K G H CHOU AU V F. Do 3 let dítě mluví ve větách, začíná si osvojovat gramatickou stavbu vět, ptá se "proč?". Zvládá D T N L Bě Pě Mě Vě. Ve 4 letech dochází ke zpřesnění slovní zásoby a gramatické stavby vět, umí již vyprávět a chápe děj. Dokončuje se Ď Ť Ň , začíná vývoj Č Š Ž C S Z R Ř. Do 6 let dítě chápe složité děje, má již velkou slovní zásobu, gramatická zvládá souvětí. Zvládá kombinaci Č Š Ž a C S Z a pokračuje vývoj R Ř.
Ve věku vašeho syna je občasné přehazování slabik či špatná gramatická stavba vět stále v normě. Do 3 let by měl mít vyvozené hlásky, které jsem zmiňovala výše. Pokud by pro svůj věk některé hlásky nezvládal, je již čas navštívit klinického logopeda, který posoudí synův stav.
S pozdravem¨
Bocorová T.
Dotaz:
Dcera je Býk a to velmi tvrdohlavý, takže jakákoliv snaha z mé strany po čase upadá. Děkuji za případnou pomoc. Katka
Odpověď:
Dobrý den,
bohužel na Vaši otázku neexistuje nějaká univerzální odpověď. Úprava dané hlásky se může táhnout i roky, důležitá je Vaše i dceřina trpělivost a hlavně velká motivace dcery z Vaší strany. Snažit se provádět logopedii hravou formou, využít multisenzorické pomůcky (programy na PC, v Ipadu apod.).
S pozdravem
Bocorová T.