Čeká vás s vaším dítětem zápis do první třídy a vás již dohání nervozita z jeho úspěšného zvládnutí? Většina rodičů, kteří se s dětmi na zápis chystají, nejspíš v tuto dobu přemýšlí, jestli jejich dítka umí všechno, co je potřeba. A potřeba je toho v dnešní době opravdu hodně. Děti musí splňovat celou řadu předpokladů k tomu, aby mohli být s úspěchem přijaty k nástupu povinné školní docházky do první třídy.
O tom, zda je vaše dítě připravené k nástupu do první třídy rozhoduje jeho duševní i rozumová zralost. S ohledem na to, že je každé dítě jiné se ale neliší požadavky, které musí splňovat. Liší se pouze to, co musí dítě do dne zápisu dohnat.
Duševní zralost se hodnotí podle:
Pracovní schopnost: zde dítě musí dokončit zadaný úkol, který je mu u zápisu zadán. Je to opatření pro motivaci, kterou bude dítě potřebovat již v první třídě, jelikož ho zadané úkoly nebudou vždy bavit. Mělo by se tedy umět přemoci a splnit jej, i když to vlastně ono samo nechce.
Soustředění: tento bod navazuje mírně na předchozí. Dítě by se mělo umět automaticky soustředit na otázky, které mu jsou pokládány a vydržet například u čtení pohádky nebo hodinového výkladu, aniž by mělo tendence odbíhat ze svého místa.
Chování a citové vnímání: Zde bývá nejčastější kámen úrazu. Některé děti totiž mohou na nezdar ve škole reagovat výbuchem vzteku i pláče. K takovým situacím by ve škole docházet nemělo. Proto se i u zápisu zkouší, zda dítě unese výčitky a negativní hodnocení. Bezesporu patří tento bod k těm nejtěžším vůbec. Může to mít také dopady přímo ve škole, takže se na něj zaměřte nejvíce.
Sociální přizpůsobivost: I tento bod je velmi důležitý a zároveň složitý. Dítě totiž musí ve škole unést společnost ostatních vrstevníků, kteří mu nemusejí být vždy sympatičtí. Navíc je dítě odloučené od domova, takže je zde více aspektů, které budou na dítě působit negativně. Pozorujte tedy, nakolik je vaše dítě společenské a jakým způsobem se pokouší o kontakt s ostatními vrstevníky.
Samoobslužnost: Každé dítě, které nastoupí do první třídy základní školy, by se mělo o sebe postarat samo. To zahrnuje oblékání, stravování, hygienu a komunikaci s učiteli i ostatními žáky. Některé děti mohou mít problémy právě s těmito požadavky namísto učení.
Rozumová zralost se hodnotí podle:
Orientace v čase: dítě musí umět rozeznávat dny v týdnu, denní období a také roční období. Mělo by mezi nimi vidět rozdíly a orientovat se v bodech, které se daného období týkají (v zimě padá sníh, na podzim se barví listí...)
Třídění věcí: třídění může být podle různých kritérií. Nejčastěji to bývá ale řazení podle velikosti, třídění podle druhového typu (co patří mezi ovoce, jaké znáš zvířata). Také by se mělo dobře orientovat v protikladech a podobných slovech.
Základní znalosti: základní znalost barev je stejně důležitá jako znalost tvarů, písmen nebo číslic. Také by dítě mělo umět napočítat do 10 a poznat první písmenko ve slově. Důležitý je také rozbor slova a umět spočítat slabiky, které si můžete doma třeba vytleskávat. V těchto bodech ale většina dětí uspěje.
Paměť: dítě by mělo být schopné si zapamatovat krátký vzkaz nebo i krátkou básničku. Paměť je ve škole jednou z nejdůležitějších požadavků a rozhodně tuto schopnost využije dítě nejčastěji. Většinou ale s tímto bodem nemívají děti problémy, pokud se jim nezadá nepřiměřeně těžký vzkaz k zapamatování. Děti si také mnohem lépe pamatují objekty, než slova. Vyzkoušejte u nich oboje.
Logika: u mnoha dětí je právě tento bod problém. Také je častým důvodem k odkladu povinné školní docházky. Všechny děti mají přitom logické myšlení. Ne vždy to ale jsou ochotné dát najevo. Některé děti mohou při různých otázkách říkat nesmysly úmyslně pro pobavení. Jiné jsou zase hodně hravé a milují svět fantazie, takže mohou na otázku: „jaký máš nejraději strom“ zcela nelogicky odpovědět: „přeci ten špagetový, jak na něm rostou špagety“. Od dítěte zcela nevinný pokus o pobavení ostatních se může v okamžiku změnit na pádný důvod o odklad povinné školní docházky.
Zápis dítěte do školy tedy rozhodně není pro nikoho ze zúčastněných ničím snadným. Zvláště pro dítě je to neobvyklý nápor na psychiku i na jeho celkový stav. Pro mnoho dětí je právě tento den zlomovým. Přecházejí totiž ze svého snového světa do toho dospělého materialistického, kde už pro bláznivé nápady není místo. Počítejte s tím, že ačkoliv jiné děti přejdou toto období bez problémů, pro jiné může být důvodem k bouřlivým protestům. Všechny děti to ale zraňuje stejně. Buďte jim tedy oporou, a pokud jsou ony schopny se přizpůsobit novým pravidlům ve škole, měli byste jim alespoň doma dát prostor pro jejich tajný vysněný svět, aby o něj nepřišly úplně.