Dnes slaví: Cecílie Zítra: Klement

psycholog

Už kolem tří let věku dítěte se začíná rozvíjet vůle. Vůle je ta složka osobnosti, která nám pomáhá překonávat překážky, dokončovat práci a pracovat na věcech, které nás moc nebaví. A jsme to my rodiče, kteří s rozvojem vůle můžeme svému dítěti pomoci. V dnešní době hodně rodičů své děti do ničeho nenutí

, jiní rodiče zase přetěžují své ratolesti množstvím kroužků. Oba tyto pohledy na výchovu považuji za extrémní. Dítě by nemělo být přetěžováno a mělo by mít dost času si jen tak hrát, na druhou stranu se ale potom musí přizpůsobovat pracovnímu režimu v kolektivním zařízení a má s tím často potíže. Přitom jde především o to dítě k činnosti správně motivovat, nemusí jít vůbec o nátlak, ale o přitáhnutí k zajímavé práci a vyčlenění si našeho času jen pro něj.

Kdy začít vytvářet pracovní návyky u batolat?

Už v pozdním batolecím věku můžete svému potomkovi pomoci vytvářet si správné pracovní návyky. Sedět u stolu a něco aktivně vyrábět. Možná se vám bude zdát, že pracovat s tříletým dítětem je zbytečné a že ho to naučí ve školce. Ale ve školce je jedna paní učitelka na dvacet dětí a nebude mít čas věnovat se pouze tomu vašemu. A když nebude vaše dítě vůbec zvyklé pracovat u stolu, může to být v takovém počtu dětí problém. V ideálním případě by dítě kolem tří let mohlo být zvyklé krátce sedět u stolu a na něčem pracovat a to i na věcech, které ho zrovna moc nebaví. Mělo by vědět, že práci dokončujeme. Jde pouze o několik minut, protože pozornost je v tomto věku ještě hodně nezralá. Je dobré, když tříleťák ví, jak se drží tužka, k čemu jsou nůžky a lepidlo a další základní dovednosti. Může být ještě hodně neobratné takže nemusí držet tužku správně, ale mělo by například chápat, že tužkou se kreslí.

Začínejte pozvolně,  nic nejde hned

Nečekejte, že si vaše dítě sedne ke stolu a bude najednou kreslit. Malé batole často ještě neví jak se drží tužka a neumí si představit jak co nakreslit. Navíc ani neví, že malování může být zábava. Základem je si ke stolu sednout společně, neodevzdat dítěti pastelky a nenechat ho dělat si co chce. Dvou až tříleté dítě hodně napodobuje, takže se pravděpodobně bude snažit napodobit vaše „čáry“. Můžete tedy dítěti předkreslit předlohu. Pro úplné začátečníky je dobré trénovat právě kolečka nebo kruhové pohyby. I prosté čmárání uvolňuje zápěstí a připravuje motoriku budoucího kreslíře na lepší výkony. Kupte nalepovací oči a do kolečka je za odměnu nalepte. Ukažte dítěti jak jednoduše dokreslit kolečko na hlavonožce. Důležité je, aby šlo o organizovanou činnost, která má začátek a cíl, tj. pojmenujte co děláte, i když dítě bude ještě čmárat. Jsou samozřejmě děti, které si krásně kreslí samy, hned drží správně tužku a hned jim to jde. My se ale teď soustředíme na malé neposedy, kteří nevědí co s tužkou, udělají čmáranici a utečou. Ukazujte dítěti jak správně držet tužku, případně mu udělejte moduritový odlitek na správné držení. Pomůcky na správný úchop tužky se prodávají i v papírnictví, pouze se navléknou na tužku.

Co používat za pomůcky?

Na první výtvarné „zapálení“ jsou výborné prstové barvy a vodovky, které děti většinou zajímají víc než obyčejné pastelky. Je to samozřejmě časově náročné pro rodiče, ale rozhodně se to vyplatí. Dítě musíte neustále hlídat a zařídit to tak, aby se nic nezničilo (igelit pod stolem). Pořiďte si paletu a nechte potomka míchat barvy. Namáčejte mu štětec a barvy přitom pojmenovávejte.

Nechte dítě projevit se

Hotové výkresy dovolte dítěti za odměnu zajímavě dovytvářet, kupte například glitrové lepidlo a obrázek s ním zkrášlete, posypte obrázek kouzelným lesklým práškem, nebo nalepte nálepku autíčka. Hodnotí se fakt, že dítě chvilku pracovalo, nikoliv úroveň obrázku. Odměna tedy není za povedenou princeznu, ale za jakýkoliv výtvor, na který se dítě byť jen chvilenku pracovalo. Počítejte s tím, že dítě bude soustředěně pracovat jen několik málo minut. Je to naprosto normální. Udělejte si z obrázků a výtvorů pyšnou výstavku. U nás doma například nejpovedenější díla rámujeme. I rámování si můžete užít. Kupte ten nejlevnější rám z IKEI a polepte ho dřevěnými zvířátky.

Udělejte z těchto společných činností rituály.

Vaše ratolesti velice ocení společně strávený čas a vaši výlučnou pozornost. Pro ně to mohou být ty nejhezčí chvíle, které strávíte jenom spolu. Ale také rozvíjíte schopnost na chvilku si sednout, něco začít a dokončit. To se bude ve školce a škole moc hodit. Stejně jako ve školce, vymezte pro vaše tvoření nějaký pravidelný čas (např. po obědě, když mladší sourozenec spí atd. ).

Nejtěžší to je s hyperaktivními dětmi

S hyperaktivními dětmi jsou podobné činnosti velice náročné, ale neměli bychom to vzdávat. Protože právě tyto děti potřebují nejvíce posílit rozvoj vůle, která jim může pomoci překonávat slabou pozornost.

Ještě před školkou může vaše dítě navštěvovat kroužky, které jsou většinou organizovány domy dětí a mládeže a bývají finančně dostupné. Výhodou je to, že si dítě nacvičí práci „jako ve školce“, tzn. naučí se, že se musí chvilku soustředěně pracovat, že hodina začíná a končí a paní učitelka je autorita, kterou je dobré poslouchat.

Další články z kategorie

Sponzoři soutěží

fragment

 


 

Říkanky

Zoubky

Čistím zoubky, řízy, řízy,  

ať jsou bílé jako břízy.  

Vpravo, vlevo, vpředu, vzadu,  

horní a pak dolní  řadu.  

Ať  jsou bílé jako sníh,  

ať má  každý radost z nich.

Nejenmaminkam na YouTube

Novinky z Nejenmaminkam.cz



Joomla Extensions powered by Joobi